Spiritualitet i praksis

Af -, 29. august 2016
 

Vi har her samlet fire eksempler på hvordan spiritualitet kan praktiseres som kristen.


Skumringsmedition

Af Britta Søes, kirke- og kulturmedarbejder ved Vor Frelsers Kirke, Vejle

Ved Vor Frelsers Kirke i Vejle, har jeg i vinterhalvåret stået for Skumringsmeditation én gang om ugen. Mit ønske har været at skabe et rum for både åndeligt nysgerrige og kirkevante, der har en længsel efter at finde ind i roen og nærværet med Gud, og at stille sig i en åben, lyttende og modtagende position. Et rum uden krav og i fællesskab med andre.

Jeg har taget udgangspunkt i den kristne meditationstradition, og anvendt forskellige praksisformer fx billedmeditation, Kristuskransen, tidebøn, meditativ dans og guidet bibelmeditation.

To af deltagerne har kort beskrevet det, de har oplevet værdifuldt ved meditationerne:  

”Jeg oplever, Skumrings­meditationen er et pusterum i en travl hverdag, hvor jeg kan se indad og finde ro. Det har givet mig nye indfaldsvinkler til min tro og nye måder at udøve min tro på. Jeg er blevet udfordret på mine tanker om at tro og givet min tro mere dybde”.  
Ann-Dorte Graae

”Det var et livgivende, opløftende åndehul i en ret så travl og krævende hverdag. Jeg skulle intet præstere, men bare være. Det gav mulighed for at stille indre spørgsmål og at modtage et svar fra Gud, dvs. en tættere relation. Det gav en vidunderlig fællesskabsfølelse i et ordløst samvær”.  
Jette Jacobsen


El-Camino.dk - en online pilgrimsvandring

Af Lasse Iversen, landsleder i BibelLæser-Ringen

Da internettet blev hvermandseje, gav det nye muligheder for at mødes og sammen møde Gud. Og det er, hvad El-Camino.dk skal gøre: Skabe møder mellem Gud og mennesker.

Tanken er, at man skal på en kort pilgrimsvandring, med udgangspunkt i en kort bibeltekst. Formulerede bønner og korte betragtninger lukker teksterne op, så man selv kan tænke og reflektere videre over den givne tekst. Man kan høre dæmpet musik til, tænde et virtuelt lys og i logbogen kan egne tanker og overvejelser noteres og sendes til ens egen mail.

En El Camino-bruger fortæller: ”El Camino sætter ord på den afhængighed jeg gerne vil finde i min relation til Jesus. Hvert afsnit starter med en bøn, hvor jeg retter mit fokus på Jesus gennem en ærlig bøn. Ærlighed er noget af det mest værdifulde i min relation til Jesus. Jeg læser et lille stykke fra Bibelen, som forklares på en god måde og sættes i sammenhæng med mit liv. I udsigtspunktet er der ofte mulighed for at reflektere. Der afsluttes med en bøn eller en opfordring til at tale med Gud om det, som er et tema i bibelteksten. Den meditative vinkel i El Camino er meget givende for mig.”


Bøn i bevægelse

Af Øyvind Borgsø

Bøn i Bevægelse er en kristen trospraksis, hvor vi inviteres til at komme til Gud med krop, sjæl og ånd i smuk forening. Den har rødder i kirkens rige bønspraksis, med inspiration fra fysioterapi, psykosomatik og neurovidenskab.

Vi benytter langsomme bevægelser sammen med bibelord som hjælp til at samle os om Gud, leve i åbenhed over for Gud og finde hvile i Guds nærvær.

Gud gør teksten levende i os
Bruger vi god tid med bibeltekster, kan vi opdage nye dybder i dem. Vi kan erfare, at de giver ny mening, ved at Gud gør teksten levende i os. Motorik har også betydning for evnen til at tage lærdom til os, lade den synke ind og blive værende.

Guds ord i kombination med bevægelser kan derfor berøre os dybere, end vi aner.
Bøn rummer utallige udtryks­former, den kan også være kropslig. I Luthers Lille Katekismus opfordrer han os til at knæle og til at slå korsets tegn.

I Bibelen kan vi læse mange steder, at kroppen er en naturlig del af bønnen, f.eks i Nehemias’ Bog 8,6: ”Folket svarede ’Amen!’ mens de løftede hænderne mod himlen. Derefter lagde de sig på knæ med ansigtet mod jorden i tilbedelse til Herren.”

Samarbejde med Areopagos
Bøn i Bevægelse er udviklet af Øyvind Borgsø i samarbejde med missionsorganisationen Areopagos. Vi har gruppesamlinger rundt i Danmark og online samlinger, hvor mange får hjælp med at komme dybere ind i bønnens landskab.
– Vi søger ikke perfekt udøvelse af en teknik, men samvær med Gud.

Deltagerne siger:

”Gennem Bøn i Bevægelse bliver mit sind lige så langsomt som mine bevægelser, og da lytter jeg bedre til Gud.”

“Bøn i Bevægelse er bøn, hvor hele ”mig” med krop, sjæl og ånd er til stede. Hvor jeg er hjemme hos mig selv og hjemme hos Gud.”

”Gennem Bøn i Bevægelse får jeg hjælp fra min krop til at huske, at jeg er et værdifuldt og elsket menneske.”


Yogafaith

Af Rie Frilund Skårhøj, yogafaith-instruktør og -ambassadør i DK

I langsomme bevægelser, dybe åndedrag og med bibelvers og bøn møder jeg Gud

Yogafaith er noget af det bedste, der er sket i mit åndelige liv de sidste mange år.
Når jeg laver Yogafaith, oplever jeg en ro i mit sind. Jeg oplever en glæde ved at tilbede Gud med alt jeg er - ikke blot med munden eller intellektet.
Når jeg er i hvilestilling, liggende på gulvet, efter blot 10 minutters yoga kan jeg hvile i Guds arme og tage imod hans nåde og kærlighed på en måde, jeg ikke har oplevet før.

Som Yogafaith-instruktør hører jeg mange fortælle, hvordan de finder ro og afstressning efter Yogafaith. Flere får også ord eller billeder fra Gud - ting som er med til at hjælpe dem personligt eller hjælpe en ‘næste’ i deres liv.

Nogle synes at Yogafaith er problematisk pga. yogaens religiøse rødder. Når vi laver Yogafaith bruger vi bevægelserne fra yoga, ‘krops-teknikken’ om man vil, ikke hele den østlige livsfilosofi. Vi bruger yoga på samme måde, som yoga bruges mange steder i Vesten: Som metode til at finde ro, styrke og strække kroppen.
Folk styrter til yoga i diverse fitness- og yogacentre i øjeblikket med stress, ondt i kroppen eller i livet. Yogafaith er et kristent alternativ for mennesker, som søger det, som er større end dem selv, og som længes efter kropsligt at erfare Guds kærlighed.


Kategori: Spiritualitet
Tags: Spiritualitet
 
© 2017 Foreningen Agape | Kontaktoplysninger