Hvordan komme igang igen?

Af -, 5. august 2013
 

Motion
Motion er meget vigtig i en periode med stress, eller ved sygemelding som følge af stress. Det kan måske lyde selvmodsigende, for det man har mest brug for er ro og afslapning. Men motion, i form af løb, gang i hurtig tempo, cykling eller anden for for motion giver frisk luft, og den afslapning som kommer efter motion er med til at gøre kroppen mere afslappet. Samtidig fremprovokerer det kroppen til at danne stoffer, som får humøret til at stige. Efter 3 måneders løb og motion har det samme indvirkning på kroppen, som hvis man er på lykkepiller. Frisk luft, blå himmel, grøn græs og fuglesang virker altid fornyende og opløftende.

Afslapning
Kroppen har brug for afslapning. Stressede personer kan ofte ikke finde ro, og er aktive når de burde slappe af. Derfor er afslapning ofte noget man må ”gøre aktiv”. Det er meget forskellig hvad man slappe af med. Nogle gør det ved at læse bøger, male, gå ture langs stranden, lytte til klassisk musik eller andet.

Afspændingsøvelser
Der findes mange former for afspændingsøvelser som kan være virkelig gode, hvis man oplever spændinger i kroppen. Der findes meget enkle øvelser, som man kan bruge her og nu. Se her

Retræte
At tage på retræte er et meget godt middel for at stress ned. Det kan være svært at ”geare ned” hvis man over længere tid har været udsat for stor overbelastning. Derfor kan det tilrådes, at tage på et programsat retræte, så det tvinger til at slappe af. Retræte udbydes flere steder. Foreningen AGAPE har også tilbud om retræte. Se her 


Kategori: Stress
Tags: Stress
 
© 2017 Foreningen Agape | Kontaktoplysninger