Gud ser os, som vi er

Af interview med Anders Jensen, sognepræst, ved Martin Skipper, 23. april 2019
EmailFacebookGoogleLinkedInTwitterPrint
 
Seksuelle overgreb kan forebygges

>> Aktuel konference om forebyggelse af seksuelle overgreb i kirkelige miljøer

Seksuelle krænkelser og overgreb sker desværre med jævne mellemrum, og det er lige skræmmende og overrumplende hver gang.

Med behandlingen af dette tema har Agape et stærkt ønske om at yde hjælp og inspiration til at forebygge seksuelle overgreb.

Læs hele introduktionen til dette tema ved landsleder Annette Bech Vad
Illustration

Der er ingen forkert måde at reagere på over for Gud. Når vi kommer til Gud, skal vi ikke sortere i de tanker og følelser, vi har.
Om vi er glade, kede af det eller bange, må vi komme til Jesus med det. Der skal vi ikke skamme os over noget. Jesus har sagt, at den, der kommer til ham, vil han aldrig vise bort.


De fleste mennesker vil sige, at menneskelivet er ukrænkeligt. Men når man ser sig om i medierne, nyhederne og hvordan vores politikere taler om mennesker, kan man godt komme i tvivl, om de mener det alvorligt. Vores liv har jo den værdi, som andre eller vi selv sætter på det. I det perspektiv er vores værdi relativ.

Men hvis vi derimod ser med Guds perspektiv, så er menneskets værdi absolut. Når vi tænker Gud ind i billedet, bliver det helt anderledes. Så er det noget uden for mig, der siger om menneskelivet, at det er værdifuldt og ukrænkeligt.

Menneskets værdi skinner igennem allerede fra det allerførste blad i Bibelen. Gud skabte mennesket som kronen på skaberværket. Vi hører, at mennesket blev skabt i Guds billede. Mennesket er ikke et dyr, men er skabt til at have et helt særligt forhold til Gud.

Hvert menneske er noget særligt

Går vi videre i det gamle testamente, har vi nogle meget stærke udsagn, såsom at Gud kalder os ved navn (Esajas 43), og i Salme 139 hører vi om, at Gud dannede os i moders liv. Og det er ikke bare mennesket som sådan, der er noget særligt. Det er på det helt personlige plan. Hvert enkelt menneske må se sig som noget helt særligt og værdifuldt og skabt i Guds billede. Ingen af os er kopier. Vi er skabt sådan, som Gud vil, at vi skal være. I Salme 8 slår David fast, at Gud har gjort mennesket kun lidt ringere end Gud. Med herlighed og ære har han kronet det.

Ser vi på, hvordan Jesus møder mennesker i det nye testamente, er det også med værdighed. Fx i mødet med den samaritanske kvinde ved Sykars brønd (Johs 4).
Kvinden kommer ud til brønden på et tidspunkt, hvor der ikke normalt er andre mennesker. Hun ønsker ikke at se nogen i øjnene, men så møder hun Jesus ved brønden, og Jesus ser på hende – ikke med fordømmende eller mistroiske øjne men med barmhjertighedens øjne. Jesus fordømmer hende ikke men spørger ind til hendes liv og interesserer sig for det, og så giver han hende livets vand. En ny start. Det hun har brug for.

Gud giver os værdi

Der er mange steder i bibelen, der meget tydeligt viser os, at hvert enkelt menneske er noget særligt og at menneskeværd ikke kan gradbøjes. Vi kan ikke sætte prissedler på hinanden. Vi kan ikke måle vores værdi efter køn, race, social status eller hvad vi har oplevet i vores liv.

Det vigtige er, hvordan Gud ser på os. Vi er skabt i hans billede, og vi er døbt til at tilhøre ham. I barnedåben tager Gud os ind i sin favn. Jeg kan ikke gøre mig fortjent til hans kærlighed, men han tager imod mig, som jeg er.
Dåben gælder hele mit liv.

Så jeg kan tage min dåbsattest frem fra skuffen, og blive mindet om, at jeg er værdifuld for Gud. Da jeg blev døbt, sagde han, at han vil være med mig alle dage indtil verdens ende. Det løfte holder han.

Gud smiler til os

Det har stor betydning for mig som kristen, at jeg kan opleve Guds kærlighed tydeligt i gudstjenesten.
Velsignelsen får større og større betydning for mig. Det med at Gud ser på os, og hans ansigt lyser over os.
Vi ved, hvor meget det betyder for os, når andre mennesker ser på os og smiler. Det kan jo forandre en hel dag med sådan et lysende smil. Det er det samme, der sker i velsignelsen. Det er bare meget større. Der er det den almægtige Gud, der lader sit ansigt lyse over mig. Det betyder, at han vil os det godt og vil gå med os ud i vores hverdag.

Knæler man ved alterskranken i Københavns Domkirke, er det som om, at Thorvaldsens kristusfigur kigger på en, lige meget hvor man sidder, og det føles som om hans arme vil omfavne en. Ved figuren er der henvist til bibelverset: ”Kom til mig alle I, der er trætte og bærer tunge byrder”. Det er en stærk oplevelse. Ved nadverbordet skal jeg ikke gøre mig fortjent, men der bliver jeg mødt og anerkendt af Jesus, som jeg er.

Kom som du er

Der er ingen forkert måde at reagere på over for Gud. Når vi kommer til Gud, skal vi ikke sortere i de tanker og følelser, vi har. Om vi er glade, kede af det eller bange, må vi komme til Jesus med det. Der skal vi ikke skamme os over noget. Jesus har sagt, at den, der kommer til ham, vil han aldrig vise bort.

Vi må tænke om Gud som en god mor eller far, - alt efter hvad vi bedst kan forestille os. Vi må få lov at sidde der hos ham og mærke, at han er der. Det er ikke sikkert, vi kan formulere noget men bare må sidde og mærke hans nærvær.

Tryghed under Guds vinger

Der er mange billeder af Gud i bibelen. Det kan være forskelligt, hvad der er stort for os, når vi tænker på Gud.

Lige meget hvad vi møder i livet, så må vi søge ind under Guds vinger og finde tryghed der.

Et af billederne af Gud fra bibelen er et billede af en høne.
Han ønsker at samle os, som en høne samler sine kyllinger under sine vinger. Det, synes jeg, er et meget stærkt billede. Man kan ikke forestille sig et mere trygt sted at være for kyllingerne.
Lige meget hvad vi møder i livet, så må vi søge ind under Guds vinger og finde tryghed der.

Hvis man føler sig forladt af Gud, må man være ærlig overfor ham. Det vil være godt at finde en fortrolig sjælesørger, som man kan tale med om det. Det kan være svært selv at lede rundt i bibelen efter noget, der kan give tryghed. Det er forskelligt, hvad der er godt for os at få fremhævet, så der må man få hjælp fra en sjælesørger eller et andet kristent menneske.
Det vil også være godt at se på, hvordan Jesus mødte mennesker. Sådan møder han også os i dag.



Kategori: Seksuelle overgreb

Relaterede emner:
SelvværdSjælesorg
EmailFacebookGoogleLinkedInTwitterPrint
© 2019 Foreningen Agape | Kontaktoplysninger